Handige tips voor het kopen van een motorhelm

Handige tips voor het kopen van een motorhelm

Nick

Door Nick

22 juni 2020

Stap je net op, stap je weer op, eerste les ingepland, helm versleten? Veel voorkomende redenen wanneer het gaat om het aanschaffen van een nieuwe motorhelm. 

De zoektocht naar jouw perfecte helm begint en eindigt hier!

Hier vind je in een aantal stappen hoe jij zelf jouw perfecte helm aan kan schaffen, een helm die bij jou past, bij je motor past en (het allerbelangrijkst) goed op jouw hoofd past.

Mocht het bij voorhand nou al niet lukken, wil je 1000% zekerheid dat je de juiste helm en maat hebt, kom dan naar een van onze filialen. Daar staan wij voor jou klaar om er voor te zorgen dat jij naar huis gaat met de perfecte helm die helemaal voldoet aan jouw eisen en wensen!

Met behulp van deze stappen vind jij jouw perfecte helm.

(Stap 0,5: al een helm op het oog? Houdt deze in je achterhoofd)

De kans is groot dat jij voordat je überhaupt je eerste les nam al een beeld van jezelf had van hoe jij er op de motor uit zou zien. De motor van je dromen, een stoere leren jas of pak en een vette motorhelm! Die helm, daar draait het nu om. De look voldoet maar voldoen de eigenschappen ook? Daar gaan we in de volgende stappen achter komen.

Stap 1: Waar moet jouw helm aan voldoen?

Een motorhelm is verplicht, dat is natuurlijk niet voor niks, we hebben allemaal maar een hoofd en zonder komen we ook niet ver dus is het belangrijk deze zo goed mogelijk te beschermen. Elke helm wordt getest volgens bepaalde eisen, als de helm aan deze eisen voldoet krijgt deze een bepaald keurmerk. In de motorwereld kennen we meerdere keurmerken: DOT, ECE.05 en SNELL, het keurmerk waar je in Nederland op moeten letten is het ECE.05 keurmerk. ECE staat voor: Economic Commission Europe, dit keurmerk wordt in 48 landen gebruikt als standaard. Binnen deze landen is het verplicht is om een motorhelm te dragen die is gekeurd volgens de richtlijnen van de verenigde naties. (Het keurmerk ECE.05 kan worden aangescherpt in de toekomst, dit zal dan worden aangepast naar ECE.06)  LET OP! JE MOTORHELM MOET HIER AAN VOLDOEN!

Nu we zeker weten dat jouw volgende helm veilig is kunnen we gaan kijken naar de eigenschappen en looks die jij zoekt voor jouw toekomstige helm. Wat voor soort motor rijd je of wat voor soort motor ga je rijden? Op een supersport ga je natuurlijk geen jet-helm dragen. 

Soorten helmen:

Integraal Een volledig gesloten helm, de meest veilige en meest voorkomende optie. Omdat een integraal helm helemaal gesloten is zijn deze vaak ook het meest aerodynamisch en laten zij het minst geluid door. Let wel op: hierdoor zijn ze vaak ook warmer dan andere soorten motorhelmen. De integraal helm wordt het meest gedragen door sport en naked rijders.

Systeem De looks van een integraalhelm en de voordelen van een jethelm. Een systeemhelm heeft een opklapbaar kinstuk wat erg handig is tijdens warm weer, voor een snelle boodschap/tankbeurt of wanneer je een bril draagt. Door het opklapsysteem zijn deze helmen vaker wat zwaarder en daarom af te raden bij rijden op een racer. Let wel op: Ondanks het ook niet aan te raden is, is het ook niet altijd toegestaan om met het kinstuk open te rijden. Als er aan de binnenkant op het label een P/J en een J gedrukt staan is het toegestaan om zowel dicht als open te rijden. 

Jet Deze populaire helm wordt het meest gedragen op een klassieke motor, motorscooter of chopper. Een helm zonder gezichtsbescherming die soms beschikken over een (zonne)vizier. Geschikt voor de mooi weer rijder maar de minst veilige optie.

All Road/Crossover De perfecte integraalhelm voor de avonturier die zich zowel op verharde als onverharde wegen begeeft. Een mooie mix tussen een integraal en crosshelm, vaak ook te dragen zonder vizier en met crossbril.

Alle verschillende soorten helmen zijn besproken, en jij weet nu al waarschijnlijk wel in welke categorie jouw volgende helm valt.

Helm Opties:

Vizieren komen in verschillende kleuren en tinten, dit is allemaal naar eigen smaak. Let wel goed op: rijden met een donker vizier na zonsondergang mag officieel niet, dat is ook niet voor niks, het is gevaarlijk omdat je zicht dan minimaal is.  Wil je nou echt graag een donker vizier is het altijd mogelijk om deze te verwisselen als je gaat rijden in het donker. Maak je gebruik van een donker vizier omdat je last hebt van de zon, is het ook een optie om te kiezen voor een helm met een ingebouwd zonnevizier.

Pin-lock, als je al een beetje onderzoek gedaan hebt naar helmen heb je de term “pin-lock” waarschijnlijk al voorbij zien komen. Een pin-lock vizier zorgt ervoor dat je vizier niet meer zal beslaan en dat je altijd optimaal zicht hebt. Een echte aanrader, vooral als je van plan bent om veel kilometers te maken.

Naast verschillende soorten vizieren hebben we ook nog verschillende soorten sluitingen, gelukkig maar 2, de snelsluiting of de dubbel-d sluiting. De snelsluiting zegt het al, deze is makkelijk te bedienen vaak ook nog wel te doen met handschoenen aan maar net iets minder veilig dan de de andere optie. De dubbel-d sluiting, bestaat uit 2 ringen in een D vorm waar je de kinband doorheen haalt. Dat is een net iets lastigere optie maar wel veiliger, zonder dubbel-d mag je namelijk ook niet het circuit op. Heb je aspiratie om te racen is een dubbel-d sluiting een must!

Materialen Helmen komen in verschillende materiaal soorten: polycarbonaat, glasvezel en carbon.

Polycarbonaat is de goedkoopste variant en is ook het snelst aan vervanging toe. Ook al ben je misschien niet gevallen met je helm zal je deze na enkele jaren toch moeten vervangen, bij polycarbonaat is dat al na 3-5 jaar. Helmen van polycarbonaat zijn vaak ook een stuk zwaarder dan de helmen van glasvezel en carbon.

Glasvezel, minder zwaar dan polycarbonaat en gaat ook stuk langer mee. Net een wat hoger prijssegment maar wel een stuk duurzamer, motorhelmen van glasvezel gaan 5 tot 7 jaar mee.

Top of the line, de helmen met een carbon buitenschaal. Veel lichter, veel sterker maar een stuk duurder. Een carbon buitenschaal vangt bij een val de klap beter op dan bij de andere materialen. Een helm met een carbon buitenschaal gaat gemiddeld zo’n 8 jaar mee.

Stap 2: Wat is je budget?

Nu zijn we op een moeilijk punt aangekomen, wat wil en kan je uitgeven aan een motorhelm?  

Wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken maar hebben altijd mooie aanbiedingen, online en in de winkel (die kunnen wel oplopen tot 50%).

Stap 3: Welke helmen hebben de juiste eigenschappen en passen er binnen je budget?

Nu ben je bij stap 3 aangekomen en wordt het tijd om even onderzoek te gaan doen naar helmen die binnen jouw straatje passen.

Maak voor jezelf een top 3 van favoriete helmen die voldoen aan jouw eisen en vallen binnen jouw budget. Om het makkelijk te maken voor jezelf kun je bij iedere helm plus en min punten noteren.

(Stap 3,5: Zit de helm waar ik een oogje op heb hier tussen?)

Ga even terug naar stap 0,5. Die ene helm waar jij een oogje op had, is dat nog steeds jouw favoriet?  Heeft deze de eigenschappen die jij nodig hebt en past deze dan ook binnen het budget dat jij voor jezelf hebt vastgesteld? 

Stap 4: Moet ik mijn budget of wensen aanpassen?

Kijk even naar de top-3 die je had vastgesteld. Zit de helm die voldoet aan jouw wensen daartussen en past deze binnen jouw budget? Ja? Aanschaffen! Nee? dan zit er niks anders op dan je budget of je wensen aan te passen.

Stap 5: Helm gevonden

Als het goed is heb jij jouw toekomstige helm gevonden!

Stap 6: Bestellen of naar een fysieke winkel?

Ga je de helm online bestellen of haal je hem op in een van onze filialen? Wij raden je altijd aan om de helm in een van onze winkels aan te schaffen. Hier wordt je geholpen door experts die precies weten of de helm die jij hebt gekozen past op jouw hoofd en welke maat jij nodig hebt. De juiste maat helm vinden is geen makkie en een verkeerde maat is geen pretje. Het gaat hier om veiligheid, heb je een te grote helm gaat deze schuiven en dan zal deze  niet de optimale bescherming bieden. Zit je helm te strak dan kan dit ontzettend gaan irriteren of een vervelende hoofdpijn veroorzaken wat op de motor ook kan eindigen in  gevaarlijke situaties. Vraag jezelf daarom goed af of je de helm gaat ophalen of thuis laat bezorgen.

Je kan altijd even navraag doen of we deze helm in een van de filialen op voorraad hebben, anders is deze altijd te bestellen of te versturen naar het filiaal waar jij de helm wil passen.

Stap 7: Helm besteld of sta je in de winkel, de vraag is: wanneer zit een helm goed? Een goed passende helm is een must, te klein/strak/groot kan ontzettend gaan irriteren, hoofdpijn en gevaarlijke situaties veroorzaken. Heb je een keuze gemaakt om een helm online te bestellen of sta je zelf in de winkel even te oriënteren dan kan je deze methode gebruiken om te voelen of je de goede maat helm op je hoofd hebt.

Begin met een helm te pakken in de maat waarvan jij denkt dat die past (als je wel eens een pet/hoed draagt zou je met die maat kunnen beginnen). Wanneer je de helm op hebt gezet kan je al meteen voelen of hij vervelend zit. Als dat het geval is dan kan je deze al meteen afstrepen. Is dit niet het geval pak dan met beide handen het kinstuk goed vast en probeer dan je hoofd te schudden. Je hoofd moet strak in de helm zitten en stevig tegen je wangen drukken (het moet wel comfortabel blijven), beweegt je hoofd zonder enkel probleem dan is de helm te groot. 

Je hebt de helm ondertussen al een tijdje op, begint hij al ergens te irriteren of druk te geven laat hem dan staan.

Volgende test, druk met je hand stevig aan de onderzijde achter op de helm. Steek dan je wijsvinger tussen je voorhoofd en de helm, schuif je de vinger tot je haargrens onder je helm. Als dit niet gaat of dan veel te strak zit dan is hij te klein, gaat het te makkelijk en zou je er nog een vinger bij kunnen steken dan is hij te groot. Past je vinger er zonder teveel moeite tussen zonder dat je er last van hebt dan heb je waarschijnlijk de goede maat.

Ga dan even voor de spiegel staan en kijk of je ogen ongeveer in het midden van het vizier zitten zodat je genoeg zicht hebt zonder dat je tegen de helm aan kijkt. Optimaal zicht tijdens het motorrijden is essentieel!

Zijn alle tests succesvol? laat de helm dan nog 30 minuten op, zit hij dan nog lekker dan is de kans groot dat je geslaagd bent! 

Kort samengevat: Een motorhelm moet strak zitten, stevig op de wangen drukken maar comfortabel op je kroon. Zorg ervoor dat je geen vervelende druk voelt dit wordt bij langdurig dragen alleen maar erger.

Is het vinden van een goed passende helm nou erg lastig of wil je een helm die perfect past. Neem dan een kijkje bij de helmen van Shoei, deze hebben namelijk Shoei personal fitting. Vind je een Shoei helm bij ons in de winkel of op de site dan kunnen wij deze aan jouw persoonlijke voorkeuren aanpassen zodat de helm perfect op jouw hoofd past. 

Stap 8: Pak aan, helm op en gaan! 

Natuurlijk zijn wij nu heel erg benieuwd naar jouw nieuwe look! Deel je look op instagram en tag @motorkledingstore dan zullen wij jouw look delen op met onze volgers!

Groet Unknown,
MotorkledingOutlet.nl

Weet je het zeker?
ok
annuleren